”Pikaratikka” on juna
Kaupunkisuunnittelulautakunta ehdottaa kolmen eri junalinjan rakentamista ydinkeskustaan. Kaivelemallakaan ei saa selvyyttä mitä tämä oikeasti tarkoittaa keskustan asukkaiden, täällä asioivien ja työssäkäyvien saati sitten yrittäjien kannalta. Monenko vuoden avoin raksatyömaa Helsingin keskusta on kolmen eri junalinjan rakentamisessa?
Kysymyksiä kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenille:
Mitä rakennustöitä on tulossa ydinkeskustan alueelle kolmen eri pikaratikkahankkeen, eli junan myötä?
Miten paljon nykyistä raideverkostoa joudutaan muuttamaan/rakentamaan uudestaan?
Mikä on ajateltu aikataulu?
Miten kauan Helsingin keskusta on avoin rakennustyömaa?
Kokonaiskustannus kaikesta yhteensä?
Pikaratikkahankkeiden rakentamisen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt?
Pikaratikan, junan hyöty verrattuna raitovaunuun keskustan alueella?
Diana-puistossa kääntö ja Mannerheimintietä Munkkiniemeen ja sieltä Kannelmäkeen, Hernesaaresta Bulevardia pitkin Viikkiin ja sieltä Malmille ja kolmas Länsi-Satamasta Rautatieaseman kautta Kruunuvuoreen. Kalusto ja vaatimukset ovat samat kuin Raide-Jokerissa.
Olen tutustunut kaupunkisuunnittelulautakunnan pikaratikka esitykseen.
Kerrotaan, että pidetään sama raide- sekä vaunuleveys kuin nykyisillä ratikoilla
Kerrotaan, että tulee vain kalustoa lisää liikenteeseen
Kerrotaan, että linjojen linjoja pitää tarkastella, sillä juna tarvitsee mm loivemmat kurvat
Mitä ei kerrota
Pikaratikkavaunu, ”juna” painaa 60 tonnia ja ratikkavaunu 8 tonnia, Intercity junanvaunu 45-50 tonnia
Pikaratikkavaunu on huomattavasti pidempi, jolloin kaikki pysäkit joudutaan uusimaan. Löysin kustannuksen 200 000 €/pysäkki, pysäkkien pidennys tietysti vähentää myös autopaikkojan määrää
Nykyisillä raitiotiekiskoilla keskustassa ei voida ajaa 60 tonnia painavilla vaunuilla, jo nyt raitiovaunu tuntuu rakennuksissa sisällä. Raiteet sekä perustukset eivät kestä, vaan ne pitää uusia.
Uudelleen rakennettavien pikaratikoiden perustustöiden alta lähtevät mm puut Bulevardilta sekä asukkaiden autopaikat ja tilalle tulee pyörätiet (kuten Manskulla).
Erittäin mielellään tällä kertaa tietoa etukäteen ja riittävällä aikajänteellä, jolloin yrittäjille ja asukkaille jää aikaa miettiä ja toteuttaa omat ratkaisunsa ilman, että tuli kintuille.