STOP uusille pyörätunneli- ja siltahankkeille keskusta-alueella
Yli 15 vuoden satsaukset sekä investoinnit pyöräteihin, tunneleihin, siltoihin ja näiden talvikunnossapitoon saavat jo riittää. Olisiko jo aika satsata myös keskustan asukkaiden, alueella asioivien, täällä työskentelevien ja täällä toimivien yrittäjien viihtyvyyteen ja mahdollisuuksiin liikkua valitsemillaan kulkuneuvolla tai jalan? Keskustan kadut ovat kuoppaisia ja vaativat jo peruskunnostamista. Keskustan katuja eikä jalkakäytäviä talvikaudella kunnossapidetä pääsääntöisesti lainkaan. Näinkin vähälumisena talvena keskustassa pitää käyttää piikillisiä jalkineita, koska jalkakäytävät ovat useimmiten jäässä.
Kannustan kaikkia ulkoilemaan, pyöräilemään ja kävelemään, mutta näihin hankkeisiin rahaa kylvetään harkitsemattomasti.
Pyöräilykaistoja ja -baanoja pidetään talvella sulana kalsiumkloridilla, joka on vahva emäs ja aiheuttaa rakenteiden kuten pyöräteiden ja siltojen rapautumista sekä ruostumista – sama myös kulkuvälineille. Siksi sitä ei käytetä ajoteillä. Tämä on se aine, josta koirien tassut kuivuvat ja halkeilevat. Tämä vahva emäs aiheuttaa myös myrkytysoireita koirille. Kalsiumkloridin käyttö kaupungissa pitää kieltää ja palata takaisin natriumkloridin eli ruokasuolan käyttöön katujen sulana pitämisessä. Kun kaupungin kadut ja jalkakäytävät hoidetaan natriumkloridilla, hiekoitustarve poistuu ja hiekan ja sepelin aiheuttamasta tomupilviajasta päästään. Sillä säästetään monet kaupunkilaiset hengitystieoireilta.
Löysin budjetista muun muassa 200 000 euron varauksen, jolla etsitään “koirien tassuille” sopivampia aineita. Mitä hulluutta? Sellainen on jo ja melkoisen halpakin, nimittäin ruokasuola!
Hyödyltään kyseenalaiset hankkeet ovat jo maksaneet yli miljardin ja uusia on investointisuunnitelmaan istutettu. Uusi pyörätunneli Mechelininkadun ali (tämän baanan piti tulla vasta Rekkatunnelin työmaa-alueelle tunnelin valmistumisen jälkeen), rakenteilla oleva baanan ylittävä Mariansilta, Seurasaarentien pyöräsilta meren päälle… Entäpä Pohjois-Baana 9 km ja kustannus 30 miljoonaa euroa (alv 0%)? Hankkeen mukaan uudella baanalla Vantaan rajalta Käpylän asemalle pyöräilevä voittaa matka-aikaa 10 minuuttia olemassa oleviin pyöräteihin verrattuna. Myös Itäbaana on työn alla.